موانع عضله سازی

توقف-عضله-سازی-ذر-بدنسازی
26 دسامبر

چرا عضله سازی متوقف می‌شود؟

تقریباً می‌توان گفت هدف اول و اصلی تمام افرادی که ورزش بدن‌سازی را انتخاب می‌کنند، تناسب‌اندام و عضله سازی است. بسیاری از ورزشکاران هستند که باوجود تمرینات سخت و فشرده، هنوز به فرم بدنی ایده آل خود نرسیده‌اند و آن‌گونه که دوست داشته‌اند صاحب عضلات حجیم و قدرتمند نشده‌اند. برای داشتن تناسب‌اندام و عضلات ورزیده لازم است که ورزش بدن‌سازی به‌صورت اصولی و بر اساس تیپ بدنی شخص انجام شود و به مسائلی مانند تغذیه و خواب توجه ویژه‌ای داشت. اما برخی کارها هم هستند که نه‌تنها به افزایش سرعت عضله سازی کمک نمی‌کنند، بلکه این روند را کاهش، متوقف و حتی معکوس می‌کنند.

خوردن تعدادی از مواد غذایی نامناسب

افرادی که به دنبال ساخت عضله هستند باید اهمیت بسیار ویژه‌ای به تغذیه خود بدهند و از خوردن انواع نوشیدنی‌های غیرمجاز مانند نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های صنعتی، نوشیدنی‌های ورزشی و نوشیدنی‌های الکلی، سوداهای رژیمی، کوکتل‌های پروتئینی و انواع غذاهایی که ممکن است حجم بیش‌ازحدی از کالری را به بدن تزریق کند پرهیز کنند.

تأمین انرژی و سوخت‌رسانی به عضلات اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی از جلسات تمرین مهم‌تر هستند. ساخت عضله نیازمند میزان کالری بیشتری نسبت به مصرف روزانه است. اینکه چه میزان کالری برای بدن فرد ورزشکار لازم است باید با توجه به جنسیت او، مدت‌زمان ورزش، سن و سال و از همه مهم‌تر تیپ بدنی او (اگزومورف، مزومورف و اندومورف) مشخص و میزان کربوهیدرات، چربی و پروتئین دریافتی بدن بر اساس آن تعیین شود.

ثابت نبودن عملکرد تمرین

تا زمانی که سطح تمرینات ورزشی ورزشکار بالاتر نرود، عضلات او هم تمایلی به رشد و پیشرفت نخواهند داشت. فرد ورزشکار باید در هر جلسه تمرینی در بدن‌سازی برای حرکات ورزشی خود تعداد ست‌ها، استراحت بین ست‌ها، سرعت اجرای حرکات و تمام فاکتورهای دیگر را یادداشت کند و سعی کند که در جلسه بعدی، نسبت به جلسه تمرین گذشته بهتر عمل کند. استفاده از یک برنامه تمرینی طولانی مدت باعث عادت کردن ماهیچه‌ها و عضلات به وزنه‌ها و حرکات ورزشی می‌شود به‌گونه‌ای که دیگر تمایلی به افزایش حجم و قدرت نخواهد داشت.

برخی از موانع عضله سازی

 

عدم استراحت کافی

استراحت در بدن‌سازی و به‌طورکلی در ورزش به‌اندازه تغذیه و جلسات تمرینی اهمیت دارد. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که عضله سازی در سالن بدن‌سازی شکل می‌گیرد درحالی‌که کاملاً برعکس است. عضله زمانی شکل می‌گیرد که ماهیچه‌های بدن در جلسات تمرینی آسیب‌دیده‌اند (آسیب خوب) و میلیون‌ها ذرات ریز در آن‌ها ایجاد می‌شوند و پمپاژ خون در آن‌ها بیشتر می‌شود به‌عبارت‌دیگر، ترمیم و رشد این بافت‌های آسیب‌دیده در زمان استراحت رخ می‌دهد. به همین دلیل است که استراحت و خواب از اهمیت بسیار بالایی در عضله سازی برخوردار است.

بدون برنامه تمرین کردن

ورزش بدن‌سازی با هر هدفی (تناسب‌اندام، کاهش وزن، سلامتی و…) در صورت بدون برنامه بودن می‌تواند به بدن فرد آسیب‌هایی وارد کند. داشتن برنامه اصولی و حرفه‌ای که توسط افراد متخصص در حوزه مربیگری و فیزیولوژی ورزشی تنظیم‌شده باشد می‌تواند کمک بزرگی در درازمدت برای افراد باشد. یک برنامه تمرین خوب باید به‌گونه‌ای باشد که روزهای تمرینی آن مشخص باشد، گروه‌های عضلانی مختلف را درگیر کند، ترکیب مناسبی از حرکات تک مفصلی و چند مفصلی را داشته باشد و درنهایت گرم کردن و سرد کردن مناسبی داشته باشد.

استرس و فشار زیاد

یکی از اصلی‌ترین عوامل و موانع مخرب در رشد عضلات و چربی سوزی استرس و فشارهای روانی است. بدن انسان در زمان استرس، هورمون‌های کاتابولیکی مانند کورتیزول ترشح می‌کند که باعث ضعف در سیستم ایمنی بدن می‌شود. به همین دلیل کاهش استرس و فشارهای روانی می‌تواند در بدن‌سازی و عضله سازی نقش ویژه‌ای داشته باشد.

عدم تمرین مناسب با وزنه

هرچند که تمرینات هوازی در بدن‌سازی و رشد عضلات اهمیت بالایی دارند اما اگر فرد ورزشکار به دنبال حجم و قدرت بالای عضلات خود باشد باید تمرین با وزنه را در اولویت قرار دهد و تمرینات هوازی مانند تغذیه و ریکاوری، برای تکمیل برنامه تمرینی اصلی باشند که متناسب با تیپ بدنی فرد ورزشکار توسط مربی مشخص می‌شوند.

ترس از حرکات ترکیبی

حرکاتی که فقط تعداد محدودی از ماهیچه‌ها و مفاصل را درگیر می‌کند نمی‌تواند برای عضله سازی مناسب باشند و باید از حرکات ترکیبی که چندین مفصل و ماهیچه را به‌صورت هم‌زمان درگیر ‌کنند استفاده کرد. هرچند که حرکات تک مفصله اهمیت بالایی دارند اما باید در زمان مناسب انتخاب و انجام شوند.

رعایت نکردن مدت‌زمان جلسه تمرینی

معمولاً افراد مبتدی نباید در بدن‌سازی زمانی بیشتر از یک ساعت را صرف کنند چراکه اگر مدت‌زمان زیادی را به تمرین بپردازند موجب ترشح هورمون‌های کاتابولیک می‌شوند که مانع بزرگی برای نتیجه‌گیری و عضله سازی خواهد بود. افراد مبتدی بهتر است زمان استراحت بین حرکات خود را از ۳۰ تا ۹۰ ثانیه تنظیم کنند و به‌صورت میانگین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه به ورزش بپردازند.

عدم دریافت آب مناسب

بدن‌سازی و ورزش‌های سنگین می‌تواند مقدار آب زیادی را از بافت‌های بدن بگیرد و درصورتی‌که این آب در وقت مناسب جبران و بدن هیدراته نشود نمی‌توان انتظار دریافت نتایج مثبت از بدن‌سازی را داشت. ورزشکارانی که از مکمل‌هایی مانند کراتین استفاده می‌کنند باید مقدار آب بیشتری مصرف کنند.

در آخر؛ نداشتن صبر

عضله سازی و تناسب‌اندام مقوله‌ای است که در هر فرد با توجه به تیپ بدنی خاصی که دارد می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال افرادی که دارای تیپ بدنی مزومورف هستند نسبت به افرادی با تیپ‌های بدنی اگزومورف و اندومورف بهتر و سریع‌تر به عضلات ورزیده دست پیدا می‌کنند؛ بنابراین فرد ورزشکار باید مطابق با نوع تیپ بدنی، تغذیه، برنامه تمرینی و سایر فاکتورها انتظار عضله سازی و رشد عضلات را داشته باشد.

نتیجه

افراد ورزشکار در بدن‌سازی هر هدفی که داشته باشند لازم است قواعد و نکاتی را رعایت کنند تا بهتر و سریع‌تر به آن دست پیدا کنند. شناخت کامل از تیپ بدنی، استفاده از برنامه غذایی و ورزشی مناسب با تیپ بدنی، استراحت و خواب کافی، داشتن آرامش، صبور بودن، منظم بودن در اجرای برنامه‌های ورزشی و ثبت عملکرد ورزشی می‌توانند فاکتورهایی باشد که در رشد عضلات و عضله سازی به آن‌ها کمک بسیار زیادی بکند.

باشگاه ام‌پاور به‌عنوان یکی از مجهزترین باشگاه‌های شرق تهران محیط مناسبی برای ورزشکاران فراهم کرده است تا با راهنمایی مربیان کارآزموده و با تجربه زیر نظر مازیار شجاعی بهترین نتایج را از ورزش بدنسازی مشاهده کنند.

عضله سازی هدف اصلی ورزشکاران رشته بدنسازی است اما باید موانع این فرایند را شناخت و از بروز آن‌ها جلوگیری کرد. باشگاه ام پاور با مدیریت مازیار شجاعی برای تمرینات موفق همراه شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + شانزده =